Saturday, November 22, 2014

Tumorged, Gambianlove og hanekamp

 Når man slår sig ned med 7 andre ”brankos” i Bissau, så begynder man at undre sig over ting man ikke har undret sig over før. Fx hvor lang tid er en ged gravid? Dette spørgsmål og mange andre lignende har vi oppe og vende, og resulterer  ofte i en dagens Wiki. Nu ved jeg fx at en ged er gravid i 5 mdr. Det vil også sige at der er noget helt galt med den ged som altid ligger og hviler sig i vores bils skygge, som derfor nu hedder tumorgeden.

Siden sidst har jeg været på ferie. Magnus og jeg besluttede os at tage til The Gambia, en verden til forskel fra Guinea Bissau, blot 300km herfra. Når 300km kan tage 10 timer, tænker man ”mbæææh” (kriol for ”what??”) men hullede veje, korrupte politibetjente som skal bestikkes før man får lov til at passere, og bilen ”septe pladse” giver forklaringen.

 Da jeg så bilen var min første tanke -den kommer vi ikke frem i. En ”septe pladse=plads til 7” er en hel normal 5 persons bil (svarer til en lille taxa i kbh). Alt indvendigt er skrabet ud så det er bar metal, og så indsætter man en ekstra række sæder, og wupti- plads til 7! Smart. Men det er ikke fordi man så kun sidder 7 i den, næhnej alt plads skal udnyttes. Så vi kører afsted, 12 mand i taxa og mindst 300kg ris og baggage på taget. Absurd, og så alligevel er det måske mere absurd, at man så mange steder i verden accepterer at man pendler alene 1 mand i 1 bil!! Det kan man lige overveje…


Den hårde tur er det hele værd når man ser Gambias kyst: lange brede strande -  Nøj det var lækkert bare at slappe af, ikk stamme sig frem til næsten forståelig Kriol (de taler engelsk) og glemme alt om trials og assistenter i et stykke tid. Jeg har jo kun været her i 4 mdr, men den begejstring for strøm 24/7, rendende (varmt!!!) vand, et air con supermarked med fyldte hylder er noget man finder ud af er mega LUKSUS.


Ud over alt luksussen nåede vi at sejle på the Gambian river og møde 3 flodheste – noget så tæt på os. November er den tid de får unger, så mødrene er ekstra aggressive og vi nåede også at få action, med en guide som i panic/begejstring råber ”det har jeg aldrig set før – sejl hurtig videre” da mor hippoen gik op på bredden og uroligt baskede rundt med sin enorme og lidt klodsede krop knurrende højt af os. De stjal også alt opmærksomheden fra de mange chimpanser, krokodiller bambu aber og rigt fulgleliv som gambia har.
mor-flodhesten
knurrende fra afstand










Hjemme i Bissau er der ikke sket det store. Det var sund for mig at se at fødselsafdelingen havde klaret sig helt fint uden mig i en uge;) Vi har været nødt til at flytte hus, fra vore noget så dejlige hytte til en lidt mindre, fugtigere hus for enden af compoundet – det var lidt surt, indtil jeg nu har sovet i det en nat og haft min første mentale slåskamp med naboens haner (ja, der er flere) det lyder som om de er inde på vores soveværelser og ganer fra kl 04;20. Det er ikke meget nattesøvn, og det bliver jeg ikke en særlig god person af! Mine tanker er lige nu: hvordan kan jeg dræbe dem, måske bare betale naboen for selv at dræbe dem, købe nogle super ørepropper, kan man vende sig til dem?!? Vi får at se….

No comments:

Post a Comment